Jedna značajna studija objavljena je 2013. godine u časopisu koji se bavi psihologijom ponašanja potrošača. U njoj se navodi da se kupovina ne koristi samo kao sredstvo za nabavku potrebnih stvari, već i kao način za emocionalno rasterećenje. Pojedinci osećaju zadovoljstvo ne samo tokom same kupovine, već i zbog iščekivanja kupovine i zadovoljstva koje pruža pronalazak povoljne ponude.
Crni petak (Black Friday) se izdvaja kao idealan trenutak za šoping, ali uz racionalnu potrošnju. Ogromni popusti omogućavaju kupovinu željenih proizvoda po znatno nižim cenama. Ujedno, činjenica da mnogi unapred planiraju ovaj dan doprinosi iščekivanju koje dodatno podiže nivo dopamina. Upravo zbog toga Crni petak nije samo običan šoping događaj, već svojevrsni praznik, gde se kupovina i ušteda spajaju u jednom iskustvu.
Šta je Crni petak (Black Friday)?
Crni petak (Black Friday) danas važi za najveći šoping praznik na svetu, a po svojoj popularnosti može se slobodno reći da ima globalni značaj. Reč je o danu kada gotovo sve prodavnice, kako fizičke tako i online, nude drastične popuste na širok spektar proizvoda. Datum Crnog petka varira iz godine u godinu, ali uvek pada na prvi petak posle američkog Dana zahvalnosti.
Tokom decenija, ovaj praznik je evoluirao – od tradicionalne fizičke kupovine do sve prisutnijih online rasprodaja. Nekada su ljudi kampovali ispred prodavnica kako bi prvi došli do proizvoda po najnižim cenama, dok danas mnogi radije uživaju u komforu sopstvenog doma, kupujući putem interneta. Trgovci su se prilagodili ovim promenama, pa su popusti dostupni i na njihovim web sajtovima, što je omogućilo većem broju ljudi da učestvuju u ovom šoping spektaklu.
Pandemija COVID-19 dodatno je ubrzala ovu tranziciju ka digitalnom formatu. Zbog bezbednosnih mera i izbegavanja gužvi, veliki broj potrošača okrenuo se online kupovini, a trgovci su odgovorili produženjem trajanja popusta. Tako se razvila praksa “Crne nedelje” (Black Week), tokom koje sniženja traju danima ili čak nedeljama.Crni petak kroz istoriju
Crni petak ima bogatu, ali i kontroverznu istoriju, ispunjenu različitim teorijama koje objašnjavaju poreklo ovog termina. Od mitova o trgovini robovima do haosa na berzi i prepunih ulica Filadelfije, evolucija Crnog petka oblikovala je današnji globalni šoping fenomen.
Kako Crni petak izgleda danas?
Danas je Crni petak postao globalni fenomen koji menja način na koji ljudi kupuju, ali i način na koji trgovci posluju.
Trgovine širom sveta takmiče se u tome ko će ponuditi atraktivnije popuste i bolju ponudu, a potrošači planiraju kupovinu nedeljama unapred kako bi iskoristili najbolje ponude.
Šoping ludilo i kampovanje ispred prodavnica
Tradicionalni Crni petak poznat je po scenama koje prikazuju redove ispred prodavnica, gde potrošači kampuju tokom noći kako bi prvi ušli u radnju i došli do proizvoda po najnižim cenama. U nekim slučajevima, ovo šoping ludilo dovodilo je do fizičkih sukoba među kupcima, dok su se trudili da ugrabe poslednji televizor, frižider ili mobilni telefon na akciji. Upravo zbog tih scena, Crni petak je postao simbol i šoping groznice i neizvesnosti, ali i prilike da se ostvare značajne uštede.
Pored privlačenja velikog broja kupaca, ovaj praznik donosi i rekordne prihode, što je ključno za poslovne rezultate mnogih firmi.