U Njemačkoj je od 1. avgusta na snazi odluka o priznavanju vozačkih dozvola iz zemalja regiona, a svaki dan se slična odluka očekuje i kada je u pitanju BiH. To će pokrenuti i novi val odlaska vozača iz naše zemlje.
– Njemačkoj fali oko 30.000 profesionalnih vozača. Veliki broj vozača u Njemačkoj, navodno do 20.000, ove godine otišao je u penziju. Pitanje je dana kada će se ta odluka usvojiti i kada će iz BiH prema Njemačkoj krenuti ovo što je ostalo. A ostalo je, nažalost, veoma malo, jer od 2019. do danas BiH je napustilo više od 6.000 profesionalnih vozača, a više od 1.300 prevozničkih firmi iz BiH registrovalo se u Sloveniji, iz Slovenije dalje u zemljama EU – kaže Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prevoznika RS.
BiH je već određeno vrijeme u problemu zbog nedostatka profesionalnih vozača, prvenstveno u prijevozu putnika, pa se deficit pokušava nadomjestiti angažmanom penzionera. Grbić kaže da je veliki broj penzionera za upravljačima šlepera i u transportu roba te da ih poslodavci angažiraju za prijevoz unutar države.
– Niko nas nikada nije kontaktirao da vidimo kako poboljšati uslove, da ti ljudi ostanu ovdje, da i mi, poslodavci, dobijemo mogućnost da im povećamo plate. Naš vozač da se “ubije”, da radi svaki dan od 1. do 31. u mjesecu, ne može zaraditi više od 2.000 KM. Pola će pojesti na putu. Moj vozač je otišao u Veliku Britaniju, radi 20 dana, 10 dana bude kod kuće i donese 3.700 do 4.000 funti platu – ističe Grbić.
Istovremeno, Ministarstvo prometa i komunikacija BiH cijeli problem komplicira novim prijedlogom cjenovnika za polaganje vozačkih ispita kojim bi cijene vozačkih ispita za sve kategorije porasle i do 100 posto.
Prava polaganja
– Do sada je bilo potrebno oko 6.000-7.000 KM da bi neko položio ispit za C i E kategoriju, a sada će to koštati 10.000 KM. Samo kod nas su donijeli pravilnik da pravo polaganja nemaju mlađi od 21 godinu, dok se u Srbiji i Hrvatskoj, s punoljetstvom, sasvim normalno polaže B, pa C i E kategorija. Čak smo i mi, prevoznici, spremni da finansiramo taj kadar. Međutim, ide poskupljenje za 40 posto, pa mi nije jasno ko gore sjedi i donosi ovakve odluke – ističe Grbić.
Uvjeti rada
Da su u institucijama uglavnom osobe koje ne razumiju s kakvim problemom se suočavamo, potvrđuje i podatak da se, ni nakon desetina dopisa i poziva, ne mijenjaju uvjeti rada na graničnim prijelazima i carinskim terminalima. Grbić kaže da ne postoji ekonomija koja bi se mogla prilagoditi ovakvom stanju, gdje, pored svih problema, prijevoznici satima, a povremeno i danima, moraju čekati da prijeđu granicu.
Radi se o zanimanju koje je već deficitarno u BiH, pa zbog nedostatka kadra trpi kompletna ekonomija.
(Avaz)