Vlada FBiH preusmjerava koridor 5C na Tuzlu, Brčko i Orašje!

Grant EBRD-a od pet miliona eura za izgradnju Mahovljanske petlje dodatno je podgrijao separatne prometne ambicije Vlade Republike Srpske. Tim prije što je, barem prema izjavi premijera RS-a , čelnik EBRD-a u BiH G nagovijestio mogućnost kreditiranja izgradnje autoceste Doboj — Banja Luka, koju vlasti RS-a vide kao alternativu dionici autoceste Doboj – Bosanski Brod na koridoru 5C, navodi Slobodna Bosna.

Mada čelnik EBRD-a Giulio Moreno nije potvrdio Đombićevu najavu, ostala je ozbiljna sumnja da je EBRD revidirao prometne prioritete u BiH, što bi, ako se pokaže točnim, definitivno ugrozilo izgradnju autoceste 5C, barem u dijelu koji prolazi kroz Republiku Srpsku.

U prometnoj strategiji Republike Srpske iz 2005. godine, prometni koridor 5C spominje se tek u fusnoti – umjesto dionice Doboj – Bosanski Brod na autocesti 5C, Vlada Republike Srpske u vrh prometnih prioriteta stavila je izgradnju autoceste Doboj – Banja Luka koja bi se nastavila na ranije započetu izgradnju autoceste Banja Luka – Gradiška.

Jedina prepreka takvoj prometnoj strategiji RS-a bio je jasan stav dvije relevantne europske banke – Europske investicijske banke (EIB)i Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) – da prioritetno kreditiraju izgradnju cestovnog koridora 5C, koji je još prije petnaestak godina uvršten na mapu paneuropskih cestovnih koridora.

PROMETNI PRIORITET RS-a

U posljednjih desetak godina nekoliko vlada Republike Srpske pokušavalo je pronaći alternativne izvore finansiranja autoceste Doboj – Banja Luka, no svi dosadašnji pokušaji okončani su potpunim krahom. Neslavno je okončan i koncesioni aranžman Vlade RS-a s moćnom građevinskom tvrtkom Strabag iz Austrije, koja je nekoliko godina bezuspješno kucala na vrata EBRD-a i EIB-a, pokušavajući zaokružiti finansijsku konstrukciju. No, EBRD-e i EIB čvrsto su branili stav da je koridor 5C apsolutni prometni prioritet BiH.

Zahvaljujući takvom opredjeljenju, za cestovni koridor 5C do sada su otvorene dvije kreditne linije (Sarajevska zaobilaznica, te još četiri dionice) u ukupnom iznosu od oko 700 milijuna eura. Istovremeno, EBRD-e i EIB odbili su sve pokušaje vlade RS-a da otvori kreditnu liniju za izgradnju “alternativne“ autoceste Doboj – Banja Luka koja za vlasti RS-a predstavlja apsolutni prometni prioritet.

TUZLA UMJESTO DOBOJA

Budući da je jasno kako Vlada RS-a nije pokazala ni najmanji interes za izgradnju koridora 5C od Doboja prema Bosanskom Brodu, u nekim federalnim insitucijama već dulje vremena razrađuje se alternativno rješenje u slučaju da izgradnja koridora 5C bude zaustavljena kod Doboja. U tom bi se slučaju, po svemu sudeći, cestovni koridor 5C usmjerio prema Tuzli (od Zavidovića preko Vozuće i Banovića) i dalje prema Brčkom i Orašju. O tom prijektu prvi je u javnosti progovorio direktor Federalne direkcije cesta.

Prije nekoliko dana Pravdić je izjavio da ne treba polagati prevelike ambicije u rekonstrukciju regionalne ceste između Sarajeva i Tuzle preko Olova i Kladnja, “jer je najbolja veza Sarajeva s Tuzlom koridor 5C“.

Sarajevski prometni institut IPSA otišao je korak dalje: još prije dvije godine dovršio je idejnu studiju cestovnog koridora od Zavidovića prema Tuzli, koja je premijerno predstavljena užem političkom vrhu Tuzlanske županije.

Naravno, cestovni koridor od Doboja prema Bosanskom Brodu i dalje ostaje prometni prioritet federalne Vlade, i alternativno rješenje aktivirat će se samo u slučaju da Vlada RS-a istraje na blokadi izgradnje ove dionice koridora 5C.

Vlada Republike Srpske službeno nikada nije odustala od izgradnje “svog dijela“ koridora 5C od Doboja do Bosanskog Broda, no u neformalnim razgovorima s federalnim partnerima zvaničnici RS-a dali su do znanja da ih koridor 5C ni najmanje ne interesira.

To su, uostalom, pokazali i na djelu: to je jedini dio koridora 5C za koji još uvijek ne postoji niti jedan dokument! Čak ni idejna studija. Vlada RS-a odbija bilo kakve razgovore o koridoru 5C, vjerujući da će na koncu EBRD i EIB ipak pristati na kreditiranje alternativnog koridora od Doboja prema Banjoj Luci. Ako je vjerovati premijeru RS-a Alaksandru Đombiću, čelnici EBRD-a nedavno su u Banjoj Luci pokazali spremnost na popuštanje.

Na izvjestan način to potvrđuje i nedavni grant EBRD-a za izgradnju Mahovljanske petlje, glavnog prometnog čvorišta na autocesti Banja Luka – Gradiška i autocesti Banjaluka – Doboj.

Hrvatska Posavina bez Hrvata

Rasprostranjeno je uvjerenje među raseljenim Hrvatima Posavine da Vlada RS-a namjerno zapostavlja izgradnju koridora 5C od Doboja prema Bosanskom Brodu kako bi usporila ekonomski oporavak ovog kraja koji su do pred rat većinski naseljavali Hrvati. Povratak Hrvata nakon rata na potez od Doboja do Bosanskog Broda skoro je zanemarljiv, a i oni rijetki koji su se odlučili vratiti sve ćešće prodaju imanja zbog izostanka bilo kakve ekonomske perspektive. Izgradnja autoceste nesumnjivo bi “oživjela“ ovo područje koje i danas izgleda jednako sablasno kao i prije 15 godina kada su stala ratna razaranja.

(Slobodna Bosna)

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.