U BiH se masovno unose jeftina ulja i miješaju s naftom

Građani Bosne i Hercegovine jedini na svijetu voze automobile na ulje, a da to i ne znaju. Za poslednjih par godine “eksplodirao“ je uvoz jeftinih baznih ulja, koja se miješaju s naftom i prodaju na domaćem tržištu. Koliko je ovaj problem eskalirao potvrđuje da Uprava za indirektno oporezivanje BiH i Obavještajno sigurnosna agencija BiH, provode odvojene istrage gdje su završile desetine miliona litara uvezenih baznih ulja i kako je moguće da se samo u godinu dana utrostručila „potražnja“, tvrdi banjalučki ekonomski portal „capital“. Naime, u poslednje dvije i po godine u Bosnu i Hercegovinu je uvezeno 18.705.810 kilograma (kg) baznih ulja, ukupne vrijednosti 40,7 miliona KM. Ono što je zabrinjavajući je nevjerovatno stopa rasta uvoza. Samo u prvoj polovini 2014. godine uvezeno je 3.069.877 kg baznih ulja, što je približno količini uvoza u cijeloj 2012. godini (4.057.402 kg), podaci su Uprave za indirektno oporezivanje do kojih je došao. U odnosu na 2012., uvoz baznih ulja u 2013. je uvećan blizu tri puta, s četiri miliona na 11,5 miliona kg. U novčanoj protivrijednosti to znači da je 2012. uvezano baznih ulja u vrijednosti 10,7 miliona KM, a 2013. u vrijednosti 23 miliona KM. Na bazna ulja se plaća uobičajenih 17 posto PDV-a, ali se za razliku od nafte, ne plaća akciza, putarina i taksa. Jedan od uvoznika i distributera nafte i naftnih derivata iz Republike Srpske koji je želio ostati anoniman, potvrdio je da se bazna ulja nelegalno koriste za sticanje ekstra profita. -Bazna ulja su jeftina i koštaju oko 80 feninga u inostranstvu. Na njih se ne plaća carina, niti putarina. Kada se zamiješaju, takva nafta se prodaje na domaćem tržištu po cijeni od 1,74 KM po litri, što je znatno ispod cijene nafte. I sam sam imao prilike da mi određene firme koje se bave veleprodajom nude naftu po toj cijeni, što je potpuno nelogično i odmah mi je bilo sumnjivo – kaže ovaj distributer. On ističe da potrošač koji kupi ovako zamiješana ulja s naftom, „ne osjeti puno na kvalitetu, ali se poveća potrošnja“ pogonskog goriva. Firme koje to rade samo na jednoj cisterni zarade dodatnih 30 hiljada KM, tvrdi vlasnik benzinske pumpe. -Određene obavještajne informacije govore o mogućim zloupotrebama navedenog derivate za “akcizno razblaženje” i dobivanje motornog goriva s izmjenjenim kvalitetom što posljedično utiče na visinu naplaćenih dažbina po osnovu akcize, putarine i takse za izgradnju puteva a time i PDV-a. Ne treba zanemariti ni posljedice po korisnike takvog goriva (oštećenje motora prevoznog sredstva) kao i na posljedice po životnu okolinu. U tom smislu Uprava za indirektno oprezivanje (UIO) vrši određene provjere – potvrdio je danas Ratko Kovačević, načelnik Odjeljenja za komunikacije UIO BiH.

Fena

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

%d blogeri kao ovaj: