Profesionalni vozači u BiH više neće morati imati završenu školu

Profesionalni vozači u Federaciji BiH više neće morati imati završenu srednju školu za zanimanje vozača, piše Večernji list BiH.

Zbog svakodnevnih komplikacija i nemogućnosti pronalaska dovoljnog broja profesionalnih vozača, krenulo se u izmjenu Zakona o cestovnom prijevozu FBiH.

Usvajanje ove izmjene podrazumijeva brisanje dosadašnjeg obveznog uvjeta koji su morali ispunjavati profesionalni vozači autobusa i teretnih vozila – obveze završetka trećeg stepena stručne spreme za zanimanje vozača motornog vozila.

Kako se navodi u obrazloženju i razlozima donošenja navedene izmjene Zakona o cestovnom prijevozu FBiH, veliki broj firmi koje se bave prijevozom putnika i tereta u FBiH suočava se s problemom nedostatka vozača autobusa i teretnih vozila kategorije C i D.

Problem nedostatka profesionalnih vozača nastaje zbog povećanog obima posla u djelatnosti prijevoza, kao i velike potražnje za vozačima i sve češćih odlazaka na rad u zemlje Europske unije.

– S druge strane, u FBiH osoba, uz to što ima diplomu završenog fakulteta ili bilo koje srednje škole, mora imati i treći stepen stručne spreme za zanimanje vozača motornog vozila jer bez toga ne može dobiti certifikat za obavljanje poslova vozača autobusa ili kamiona. Nametanjem ove obveze doprinosi se nedostatku vozača – stoji u obrazloženju.

Također se navodi kako edukacija i prilil novih vozača motornih vozila iz srednjih škola nisu ni približno dovoljni za zadovoljenje potreba privrede.

Zbog navedenog se većina prijevoznika u FBiH suočava sa sve izraženijim problemom popunjavanja radnih mjesta vozača autobusa i teretnih vozila.

Mnogi gradovi i općine u FBiH nemaju srednjoškolske ustanove za školovanje ove vrste kadrova, što također doprinosi njihovu deficitu na tržištu rada.

Problem je, stoji u obrazloženju spomenutog zakonskog rješenja, toliko izražen da prijeti značajnim smanjenjem obima prijevoza putnika i roba, odnosno prepuštanjem prijevoza putnika i tereta stranim prijevoznicima iz regije i EU-a, što bi zbog nedostatka vozača moglo dovesti do zatvaranja djelatnosti nekih firmi.

Zatvaranje firmi bi pak prouzročilo ogromne štete, kako u procesu proizvodnje roba tako i u sferi javnog prijevoza putnika.

U obrazloženju se također navodi kako analiza propisa iz zemalja okruženja i EU-a pokazuje da u većini zemalja na mjestu vozača može raditi svaka osoba koja završi srednju školu i ima odgovarajuću kategoriju za upravljanje autobusom odnosno teretnim vozilom. U nekim zemljama ne moraju imati ni završenu srednju školu.

Republika Srpska već je ranije donijela propis prema kojem je dovoljno da osoba ima završenu srednju školu i položen vozački ispit za kategoriju autobusa ili teretnog vozila kako bi radila kao profesionalni vozač.

Predsjednik Udruženja prijevoznika RS-a tvrdi da je iz BiH od 2019. godine do sada otišlo više od 5.000 profesionalnih vozača.

Također, preregistrirano je između 1.200 i 1.300 prijevozničkih firmi iz BiH u Sloveniju.

Svakoj prijevozničkoj firmi u BiH, ovisno o njezinoj veličini, nedostaje jedan, dva, pet, deset, pa i 50 vozača.

Na primjer, u Banjoj Luci na Zavodu za zapošljavanje nema ni jednog profesionalnog vozača. Natječaji se stalno raspisuju, međutim, vozača koji može sjesti u kamion i otići na put u Europsku uniju – Nizozemsku, Njemačku… – nema, piše Večernji list BH-a izdanje.

(Večernji list)

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

%d blogeri kao ovaj: