Profesionalni vozači u BiH više neće morati imati završenu školu
Profesionalni vozači u Federaciji BiH više neće morati imati završenu srednju školu za zanimanje vozača, piše Večernji list BiH.
Zbog svakodnevnih komplikacija i nemogućnosti pronalaska dovoljnog broja profesionalnih vozača, krenulo se u izmjenu Zakona o cestovnom prijevozu FBiH.
Usvajanje ove izmjene podrazumijeva brisanje dosadašnjeg obveznog uvjeta koji su morali ispunjavati profesionalni vozači autobusa i teretnih vozila – obveze završetka trećeg stepena stručne spreme za zanimanje vozača motornog vozila.
Kako se navodi u obrazloženju i razlozima donošenja navedene izmjene Zakona o cestovnom prijevozu FBiH, veliki broj firmi koje se bave prijevozom putnika i tereta u FBiH suočava se s problemom nedostatka vozača autobusa i teretnih vozila kategorije C i D.
Problem nedostatka profesionalnih vozača nastaje zbog povećanog obima posla u djelatnosti prijevoza, kao i velike potražnje za vozačima i sve češćih odlazaka na rad u zemlje Europske unije.
– S druge strane, u FBiH osoba, uz to što ima diplomu završenog fakulteta ili bilo koje srednje škole, mora imati i treći stepen stručne spreme za zanimanje vozača motornog vozila jer bez toga ne može dobiti certifikat za obavljanje poslova vozača autobusa ili kamiona. Nametanjem ove obveze doprinosi se nedostatku vozača – stoji u obrazloženju.
Također se navodi kako edukacija i prilil novih vozača motornih vozila iz srednjih škola nisu ni približno dovoljni za zadovoljenje potreba privrede.
Zbog navedenog se većina prijevoznika u FBiH suočava sa sve izraženijim problemom popunjavanja radnih mjesta vozača autobusa i teretnih vozila.
Mnogi gradovi i općine u FBiH nemaju srednjoškolske ustanove za školovanje ove vrste kadrova, što također doprinosi njihovu deficitu na tržištu rada.
Problem je, stoji u obrazloženju spomenutog zakonskog rješenja, toliko izražen da prijeti značajnim smanjenjem obima prijevoza putnika i roba, odnosno prepuštanjem prijevoza putnika i tereta stranim prijevoznicima iz regije i EU-a, što bi zbog nedostatka vozača moglo dovesti do zatvaranja djelatnosti nekih firmi.
Zatvaranje firmi bi pak prouzročilo ogromne štete, kako u procesu proizvodnje roba tako i u sferi javnog prijevoza putnika.
U obrazloženju se također navodi kako analiza propisa iz zemalja okruženja i EU-a pokazuje da u većini zemalja na mjestu vozača može raditi svaka osoba koja završi srednju školu i ima odgovarajuću kategoriju za upravljanje autobusom odnosno teretnim vozilom. U nekim zemljama ne moraju imati ni završenu srednju školu.
Republika Srpska već je ranije donijela propis prema kojem je dovoljno da osoba ima završenu srednju školu i položen vozački ispit za kategoriju autobusa ili teretnog vozila kako bi radila kao profesionalni vozač.
Predsjednik Udruženja prijevoznika RS-a tvrdi da je iz BiH od 2019. godine do sada otišlo više od 5.000 profesionalnih vozača.
Također, preregistrirano je između 1.200 i 1.300 prijevozničkih firmi iz BiH u Sloveniju.
Svakoj prijevozničkoj firmi u BiH, ovisno o njezinoj veličini, nedostaje jedan, dva, pet, deset, pa i 50 vozača.
Na primjer, u Banjoj Luci na Zavodu za zapošljavanje nema ni jednog profesionalnog vozača. Natječaji se stalno raspisuju, međutim, vozača koji može sjesti u kamion i otići na put u Europsku uniju – Nizozemsku, Njemačku… – nema, piše Večernji list BH-a izdanje.