Federalni revizori ne mogu potvrditi opravdanost i realnost visine cijeke EKO testa kod tehničkog pregleda vozila u Federaciji BiH zbog čega su preporučili Federalnom ministarstvu prometa i komunikacija preispitivanje cijene.
Cijena ispitivanja ispušnih plinova, u odnosu na vrstu motora, košta 22 KM, 32 KM i 36 KM, a ranije je koštala pet KM.
Inače, EKO test postoji samo u FBiH, ne i u ostalim dijelovima Bosne i Hercegovine.
“Ne možemo potvrditi opravdanost cijene”
– Pored cijene tehničkog pregleda, prilikom registracije motornih vozila u FBiH, na osnovu Pravilnika o ispitivanju ispušnih plinova motornih vozila (EKO test) u stanicama za tehnički pregled vozila, koji je federalni ministar (Denis Lasić) donio u skladu s Direktivom EU, plaća se i cijena usluga ispitivanja ispušnih plinova motornih vozila, koja u odnosu na vrstu motora iznosi 22 KM, 32 KM i 36 KM s PDV-om.
Imajući u vidu da je cijena tehničkog pregleda za putničko vozilo na cijelom području BiH 55 KM, a da je u FBiH cijena EKO testa za vozila sa dizel motorom 36 KM, uzimajući u obzir učešće cijene EKO testa u ukupnoj cijeni tehničkog pregleda vozila, te kupovnu moć i standard stanovništva, ne možemo potvrditi opravdanost i realnost visine cijene usluga za ispitivanje ispušnih plinova motornih vozila koja je utvrđena Pravilnikom o ispitivanju ispušnih plinova motornih vozila (EKO test) u stanicama za tehnički pregled vozila – navodi se u Izvještaju o finansijskoj reviziji Federalnog ministarstva prometa i komunikacija za 2021. godinu.
Preporuka federalnih revizora je preispitati opravdanost visine cijene utvrđene Pravilnikom o ispitivanju ispušnih plinova motornih vozila (EKO test) u stanicama za tehnički pregled vozila.
“Nisu poduzete aktivnosti”
Pojašnjavaju da prema Pravilniku, rezultat EKO testa nije imao utjecaja na prolaznost vozila na tehničkom pregledu do 1. 1. 2020. godine, do kada je trajao prijelazni period ispitivanja ispušnih plinova.
– Nakon ovog perioda test je eliminatoran. Tehnički pregled vozila ne može se završiti prije završenog ispitivanja EKO testa i izdavanja odgovarajućeg izvještaja u ispitivanju ispušnih plinova.
U toku 2021. godine Sektor cestovnog prometa i sigurnosti cestovnog prometa Ministarstva obavio je konsultacije sa stručnim institucijama, Udruženjem stanica tehničkog pregleda vozila pri Privrednoj komori FBiH, kao i stručnim osobama iz predmetne oblasti, i na osnovu toga je formirano šest prijedloga za postupanje po preporuci iz Izvještaja od finansijskoj reviziji Ministarstva za 2020. godinu. Prijedlozi su upućeni ministru na razmatranje u decembru 2021. godine i do okončanja revizije nisu poduzete daljnje aktivnosti.
Obaveza ispitivanja ispušnih plinova nije utvrđena propisom u drugim dijelovima BiH, što utječe na povećanje cijene tehničkog pregleda vozila u FBiH – navode revizori.
U FBiH se svake godine prosječno registrira blizu 550.000 vozila što je oko 14 miliona KM godišnje za EKO test.
Pravilnik o povećanju cijena za eko test donio je federalni ministar prometa i komunikacija Denis Lasić krajem 2016. godine.
“Nije jasno zašto se i u ostatku BiH ne radi na ovom polju”
– Svima je poznato da je opredjeljenje Bosne i Hercegovine priključivanje zemljama Evropske unije. U tom svijetlu imamo obaveze da domaće zakonodavstvo usaglasimo sa zakonodavstvom i pravnom stečevinom Zemalja Europske unije.
Ovu obavezu imaju svi nivoi vlasti u BiH, tako da nije jasno zašto se i u ostatku Bosne i Hercegovine ne radi više na ovom polju, pogotovo imajući u vidu aktuelnu situaciju zagađenosti zraka, a koja u velikom dijelu potječe i od ispušnih plinova motornih vozila.
U narednom periodu, u smislu preporuka Ureda za reviziju, dovršit će se idejni projekti za više predloženih varijanti izmjena i dopuna Pravilnika, između ostalih i u dijelu koji se odnosi na opravdanost cijene, čime će predmetna preporuka biti realizirana u cijelosti – rečeno nam je u Federalnom ministarstvu prometa i komunikacija.