Prema podacima Porezne uprave Federacije BiH ukupno evidentirani promet obveznika fiskalizacije na “Crni petak” 29. novembra ove godine na području Federacije BiH iznosio je 275.200.140,24 marke.
“Imajući u vidu da su građani FBiH tokom tri dana tokom akcije za Crni petak potrošili preko 275 miliona KM, nije ništa drugo nego još jedan pokazatelj i potvrda koliko je naše društvo postalo rob tog bespotrebnog konuzumerizma, kaže sociolog Mirjana Čeko.
Kaže kako u zemlji gdje su prava radnika samo deklarativna, gdje su plate mizerno niske, gdje inflacija jede i ono malo što imamo, ova cifra djeluje kao groteskna predstava samouništenja.
“Ljudi se zadužuju, odriču se osnovnih potreba samo da bi kupili iluziju sreće i pripadnosti koja traje koliko i plastična kesica u kojoj nose svoj popust.”
Marketinški trik
Šta je razlog da građani olako nasjedaju na te marketinške trikove, pita se naša sagovornica i kaže da poriv za kolektivne kupovine nije ništa drugo nego odraz duboke nesigurnosti i gubitka identiteta.
“Obećanje velikog popusta negdje stvara iliziju kontrole u životu koji je sve, samo ne pod kontrolom. Naša stvarnost je okovana nepravdom, ekonomskom nesigurnošću, osjećajem beznađa i besmisla, i na taj jedan dan konzumacija postaje neka vrsta zamjene za samopoštovanje. Nije bitno što popusti nisu stvarni, bitno je da se uhvati prilika, jer u ovoj tragičnoj predstavi životnih promašaja makar nešto da nam ne propadne.”Kako u vremenu inflacije i urušene kupovne moći građana BiH, uopšte dolazi do stvarnosti da građani troše tolike sume novca?
Odogovr je jednostavan, bijeg od stvarnosti koja je toliko turobna da se čini podnošljivom tek kada je prelijemo lažnim sjajem novih stvari. Naše društvo nema strategiju budućnosti, zato trošimo ono što nemamo na stvari koje ne trebamo, sve dok nam kreditne kartice i druge vrste kredita ne otkažu poslušnost. To je lista samozavaravanja u kojoj se ta duga lista kupljenih premeta pokušava zamijeniti za neki osjećaj vrijednosti.”
Fenomen mase
Ovaj fenomen mase nije ništa drugo nego snažno ukorjenjena društvena patologija, kaže Mirjana. Masovna hipnoza vođena propagandom koja manipuliše osnovnim ljudskim strahovima i željom za pripadanjem, upravo se pojavljuje na površini u ovakvim situacijama.
“Sve dok se ne probudimo iz ove kolektivne iluzije i prestanemo da kupujemo sreću količinom proizvoda koje imamo u rukama, ostajemo društvo koje grca u dugovima, ali sa osmijehom zbog ulova. Nažalost, dok trošimo na nepotrebno, a ne na ono što je stvarno vrijedno, dostojanstvo, život, kritičko mišljenje, i sposobnost da stvaramo zdravo društvo, te da prestanemo da živimo u beskonačnom ciklusu obmana.”
Radio Feral/Forbes.ba